27 липня 2021 року
00:02:31

Усі новини Головна Суспільство Тернопільщина Україна Новини Події

На Тернопільщині реформуються інтернатні заклади – третина дітей відправлена до батьків

22.11.2020 13:58
453

“У нас дітям краще, ніж вдома” – найчастіше чують від працівників інтернатних закладів учасники  пілотного проєкту деінституалізації, який протягом трьох років реалізується на Тернопільщині, друга фраза звучить від батьків дітей: “Там їм краще, ніж вдома, є кому зробити уроки, регулярне харчування”.

Деінституалізація – складний процес реформуванні інтернатних закладів, адже там роками проживають діти, кожна дитина зі своєю власною історією. Інтернатні заклади створені в Україні у минулому столітті для виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також для «батьківських» дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, для дітей, які потребують соціальної допомоги, для дітей, які потребують тривалого лікування та реабілітації, а також для обдарованих дітей, за роки існування, на жаль, не змогли повністтю виконувати функції соціалізації дітей, підготовки до самостійного життя, адже кількість дітей, що перебуває у закладах одночасно вимагала організації стабільного розпорядку дня, дисціплінарних вимог та не сприяла максимальному спілкуванню з батьками.

Тернопільщина належить до чотирьох регіонів України, де реалізовується пілотний проєкт деінституалізації. Його завдання – усіх дітей, які нині виховуються в інтернатах, влаштувати у родини.

6 пілотних інтернатних закладів Тернопільщини, що реформуються під час реалізації проєкту Мінсоцполітики «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області»:

  • Тернопільський обласний спеціалізований будинок дитини – трансформується у Центр реабілітації та розвитку дитини.
  • Збаразька загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів – трансформується в Збаразький обласний ліцей Тернопільської обласної ради.
  • Теребовлянський навчально-виховний комплекс – трансформується в Теребовлянський профільний ліцей ім. Ярослави Стецько.
  • Бережанська обласна комунальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням трудового навчання – трансформується у Бережанський ліцей Тернопільської міської ради.
  • Тернопільський обласний комунальний дитячий будинок для дітей шкільного віку – трансформується у Центр соціальної підтримки дітей та сімей, у складі якого буде дяти малий груповий будиночок для догляду і виховання дітей в умовах, наближеих до сімейних, а також соціальна служба розвитку сімейних форм виховання, соціальні квартири матері і дитини.
  • Петриківський дитячий будинок-інтернат для осіб з інвалідністтю – трансформується в Центр адаптації та соціальної підтримки дорослих осіб з інвалідністтю.

Причини, за яким діти проживають окремо від батьків в інтернатах три роки поспіль досліджуються і аналізуються.

  • Створена єдина облікова база, де відтепер зберігаються дані по кожній дитині – у результаті статистичної роботи стали відомі неймовірні для ХХІ століття факти – 91% дітей, які проживають у інтернатних закладах Тернопільщини мають батьків і родичів, і можуть рости у родинах.
  • Найчастіша причина перебування “батьківських” дітей у інтернаті – це власне рішення батьків – для “користі” дитини влаштувати її у заклад, де про сина або доньку будуть краще дбати, ніж в сім’ї.
  • Саме повернення у родини таких дітей, відновлення сімейного проживання, а також допомога у рішенні соціальних, психологічних проблем родин, покращення матеріального становища, організація доставки дітей у віддаленні навчальні заклади тощо  є основою для суттєвого зменшення кількості дітей, що проживають окремо від батьків у закладах інтернатного типу.
  • Програма максимум – закрити інтернатні заклади, де перебуває більше ніж 15 дітей.
  • На сьогодні в закладах інстутаційного догляду Тернопільської області перебувають 908 дітей.
  • Проаналізовано та дана оцінка сімейної ситуації для 973 дітей – результати оцінки дають надію, що інтернати найближчим часом будуть працювати, як інші соціальні установи (реформовані у центри надання соціальної допомоги родинам, дитячі будинки сімейного типу, центри розвитку дітей з інклюзиєю тощо):  147 дітей – здорові, батьки здатні виховувати дитину, 88 дітей – здорові, батьки потребують підтримки у догляді дитини з інвалідністю, 294 дитини – вразливі, батьки потребують підтримки, 162 дитини – сім’я в складних життєвих обставинах, батьки не бажають забрати дитину з інтернату, 40 дітей – сім’я дисфункційна, небезпечна для дитини, для 70 дітей – рекомендовані опікунські, прийомні родини, дитячі будинки сімейного типу.

20 листопада під час он-лайн прес-конференції та експертного обговорення за темою «Право дитини на родину: досягнення та виклики деінституціалізації Тернопільської області» начальник служби у справах дітей області Ростислав Дрозд розповів: «З 4 січня 2019-го до 1 липня 2020 року вдалося скоротити кількість дітей в інтернатних закладах Тернопільщини на 35,5%. Тобто з 1407 до 908 дітей, які цілодобово там перебувають. Крім того, докладаємо максимум зусиль для розвитку патронатних сімей, поширення сімейних форм виховання та допомоги сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах. Ми розуміємо, що завдання реформи — не лише забрати дітей з інтернатних закладів, а й розширити перелік послуг, які вони зможуть отримувати на місцях, зокрема у громадах. Проєкт «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області» впроваджується у рамках проєкту Міністерства соціальної політики України «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» консорціумом Оxford Policy Management».

На прес-конференції були підняті теми “Турбота про дитину: реалії та перспективи”, “Турбота про дитину, а не місце її утримання” на якому були разом з керівництвом Міністерства соціальної політики, Тернопільської обласної державної адміністрації, експертами проєкту Мінсоцполітики «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області» та Світового банку обговорені кроки, що вже зроблені у напрямку трансформації пілотних інтернатних закладів у Тернопільській області, які успіхи та труднощі в реінтеграції дітей у свої біологічні родини, про стан розвитку сімейних форм виховання, усиновлення та патронату над дитиною, які виклики у розвитку системи забезпечення прав дитини та соціальних послуг на рівні територіальних громад.

Для реалізації заходів по трансформації пілотних закладів інституційного типу, реалізації проєкту Мінсоцполітики «Реформування закладів інституційного догляду та виховання дітей у Тернопільській області» у 2019-2020 роках було виділено 1,2 млн. доларів США.

Прес-тур відбувся 20 листопада у форматі прямого зв’язку з прес-центром інформаційної агенції «Укрінформ».

Довідка: 20 листопада відзначають Всесвітній день дитини. Його започаткували резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 14 грудня 1954 року, як день підтримки та забезпечення благополуччя дітей в усьому світі. Саме у цей день – 20 листопада 1959 року Генеральна Асамблея прийняла Декларацію прав дитини, а 20 листопада 1989 року – Конвенцію ООН про права дитини.

Подаруйте собі свято у гастропаб NATURA
“Майдан” дарує незабутні враження
Архів новин
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031